Kreditering: ”Visualisering, Hovedstadens Letbane og Gottlieb Paludan Architects”
Hovedstadens Letbane ruller ud på sin første tur i 2025. Den strækker sig over 28 km. mellem Lyngby og Ishøj og får 29 stationer undervejs. På vejen vil letbanen blandt andet stoppe ved seks S-togsstationer og skabe nye muligheder på tværs af hovedstaden.
Letbanen vil køre hvert femte minut i dagtimerne uden køreplan, og man kan skifte til S-tog på seks stationer. Den vil stoppe tæt på DTU, Herlev og Glostrup Hospitaler samt en lang række andre arbejdspladser, butikker og fritidstilbud.
På størstedelen af strækningen kører letbanen i sit eget spor, et såkaldt tracé, afskærmet fra den øvrige trafik i siden eller midten af vejen, hvilket betyder, at den ikke vil holde i kø, når der er trængsel. Enkelte steder kører den på grund af pladsforhold blandet med den øvrige trafik.
Letbanen er støjsvag og miljøvenlig. Toget kører på el og har plads til ca. 260 passagerer. Det svarer til passagererne i cirka fire bybusser. Letbanen har dermed en stor kapacitet i forhold til at transportere de mange passagerer, som forventes på strækningen.
Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer. De nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og 3,5 meter høje. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre højest 70 km/t på strækningen mellem Lyngby og Ishøj.
Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det sig godt til at køre i byområder.
Klik her for at læse mere om projektet på Hovedstadens Letbanens hjemmeside
Kilde: dinletbane.dk
Hvad er ekspropriationskommissionens opgave på dette anlæg?
Anlæg af letbane på Ring 3 følger af lov nr. 165 af 26. februar 2014 med ændringer ved lov nr. 657 af 8. juni 2016. Projektet er således bestemt ved anlægslov, og ekspropriationskommissionen har ved sin behandling af projektet taget udgangspunkt i de rammer for projektet, som anlægsloven fastlægger, herunder linjeføringen for letbanen.
Kommissionen har foretaget besigtigelse af projektet.
Ekspropriation af de nødvendige arealer og rettigheder er for langt størstedelen også foretaget. På nuværende tidspunkt behandles eventuelle udeståender i projektet, dog udestår der pålæg af letbane sikkerhedsservitutter.
Når letbanen på Ring 3 er anlagt kan det blive aktuelt for kommissionen at behandle eventuelle erstatningskrav vedrørende forhold, der ikke er behandlet i forbindelse med ekspropriationerne, jf. §§ 20 og 21 i ekspropriationsprocesloven. Det kan f.eks. være nabogener.
Hvis du har spørgsmål vedr. anlægget, kan du kontakte anlægsmyndigheden:
info@dinletbane.dk
Tlf: +45 72 42 45 00