Kreditering: Banedanmark
I de kommende år vil strækningen mellem Roskilde og Kalundborg blive fornyet og forbedret på flere områder. Der kommer nyt signalsystem, og dele af sporet mellem Holbæk og Kalundborg er så slidt, at det skal udskiftes.
De mange investeringer på jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg giver togene langt bedre muligheder for at holde køreplanen og indhente eventuelle forsinkelser, fordi el-tog er hurtigere til at komme op og ned i fart. Elektrificeringen er samtidig til gavn for miljøet, og det nye signalsystem reducerer antallet af signalfejl betragteligt.
De nedenstående projekter bliver gennemført frem mod 2027.
Forberedende arbejde:
Kørestrømsanlægget kræver mere plads. Der skal eksproprieres langs banen for at få plads til kørestrømsanlægget, og så er der flere steder, hvor det er nødvendigt enten at bygge nye broer eller sænke sporet for at få den nødvendige plads i højden. Det arbejde begynder nu.
Sporombygning:
Strækningen mellem Holbæk og Kalundborg står foran en sporfornyelse, hvor den slidte del af sporet – skinner, sveller og ballast – skal fornyes. De sporsænkninger, der skal gennemføres mellem Holbæk og Kalundborg for at sikre, at der er plads til kørestrømsanlægget under broerne, vil blive udført i forbindelse med sporprojektet. Vi forventer at gennemføre sporombygningen i 2020
Immunisering:
Strækningen mellem Roskilde og Holbæk immuniseres, så det eksisterende signalsystem kan klare, at banen bliver elektrificeret. Mellem Holbæk og Kalundborg skal der ikke immuniseres. Her udrulles det nye signalsystem inden elektrificeringen.
Elektrificering:
Banedanmark er i gang med at elektrificere en stor del af det danske jernbanenet. Elektrificeringen skaber på sigt rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet. Fra 2023 vil der kunne køre el-tog til Holbæk, og herefter går vi i gang med strækningen ud mod Kalundborg, hvor Banedanmark regner med at være færdige i 2027.
Klik her for at læse mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside
Kilde: bane.dk
Hvad er ekspropriationskommissionens opgave på dette anlæg?
Elektrificering mv. af jernbanestrækningen Roskilde-Kalundborg følger af lov nr. 686 af 27. maj 2015 (Jernbaneloven) og lov nr. 609 af 12. juni 2013 (Lov om elektrificering). Projektet udføres således inden for rammerne af disse love.
Kommissionen har løbende afholdt besigtigelses- og ekspropriationsforretninger i takt med, at de beskrevne projekter skal udføres.
I takt med at de mange delprojekter bliver færdige kan det blive aktuelt for kommissionen at behandle eventuelle erstatningskrav vedrørende forhold, der ikke er behandlet i forbindelse med ekspropriationerne, jf. §§ 20 og 21 i ekspropriationsprocesloven. Det kan f.eks. være nabogener.
Hvis du har spørgsmål vedr. anlægget, kan du kontakte anlægsmyndigheden:
bane@banedanmark.dk
Tlf: +45 82 34 00 00