
Kreditering: Femern A/S
Femern Bælt-forbindelsen er Danmarkshistoriens største anlægsbyggeri og bliver en port til Europa, der giver pendlere og passagerer en moderne jernbane med hurtigere og klimavenlige tog.
Anlægsprojektet omfatter, at Ringsted-Femern Banen bliver opgraderet til 200 km/t for passagertog fra de nuværende henholdsvis 160 km/t og 120 km/t. Banen bliver samtidig elektrificeret hele vejen fra Ringsted til Holeby, og som resten af de danske jernbaner får banen et nyt signalsystem, som skal sikre en bedre rettidighed. Projektet indeholder også et ekstra spor langs den eksisterende bane mellem Vordingborg og den sydlige del af Holeby, hvor banen kobles på den faste forbindelse over Femern Bælt.
Klik her for at læse mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside
Klik her for at læse mere om Femern Bælt – Tunnel og landanlæg
Kilde: bane.dk
Hvad skal der eksproprieres til?
Anlæg af Femern Bælt – jernbaneanlæg følger af lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Projektet er således bestemt ved anlægslov, og ekspropriationskommis-sionen har ved sin behandling af projektet taget udgangspunkt i de rammer for projektet, som anlægsloven fastlægger.
Kommissionen er på nuværende tidspunkt i gang med at afholde supplerende besigtigelsesforretninger på visse dele af strækningen. Kommissionen er endvidere også på nuværende tidspunkt i gang med at afholde ekspropriationsforretninger med henblik på at erhverve de nødvendige arealer og rettig-heder.
Det kan evt. blive aktuelt at behandle erstatningskrav vedrør-ende forhold, som ikke er behandlet af kommissionen i for-bindelse med ekspropriationsforretningerne, jf. § 21 i ekspro-priationsprocesloven. Det kan f.eks. være nabogener.
Hvis du har spørgsmål vedr. anlægget, kan du kontakte anlægsmyndigheden:
info@femern.dk
Tlf: +45 33 41 44 62