Kreditering: Energinet, Palle Peter Skov
Den nye dobbeltsporede og elektrificerede jernbane på Vestfyn bliver ca. 35 km lang og vil øge kapaciteten og bidrage til kortere rejsetider i kraft af en ca. 4 km kortere jernbanestrækning mellem Odense og Middelfart og en maksimal hastighed med op til 250 km/t. Jernbanen vil i væsentlighed være beliggende nord for den eksisterende motorvej og bliver placeret i en korridor tæt på motorvejen, da en fælles transportkorridor vil betyde, at de samlede gener for omgivelserne reduceres i forhold til en situation, hvor motorvej og jernbane ligger adskilt. Anlæggelsen af den nye jernbane forudsætter en omfattende omlægning af den eksisterende naturgastransmissionsledning på strækningen mellem Odense Vest og Nørre Aaby. Som følge af omlægningens tætte sammenhæng og tidskritiske betydning for jernbaneprojektet omfatter anlægsloven både jernbaneprojektet og omlægningen af naturgastransmissionsledningen. Energinet skal omlægge cirka 27 kilometer gasrørledninger, 2 MR-stationer samt 2 linjeventilstationer. Vejdirektoratet er bygherre på projektet.Læs mere på: http://vd.dk/vestfynbanen
Hvad er ekspropriationskommissionens opgave på dette anlæg?
Anlæg af en ny jernbane over vestfyn følger af lov nr. 1424 af 17. december 2019. Projektet er således bestemt ved anlægslov, og ekspropriationskommissionen har ved sin behandling af projektet taget udgangspunkt i de rammer for projektet, som anlægsloven fastlægger.
Kommissionen har i 2022 foretaget besigtigelse af projektet og i 2023 påbegyndte ekspropriation af de nødvendige arealer og rettigheder.
Når anlægget er færdigt kan det blive aktuelt for kommissionen at behandle eventuelle erstatningskrav vedrørende forhold, der ikke er behandlet i forbindelse med ekspropriationerne, jf. §§ 20 og 21 i ekspropriationsprocesloven.
Hvis du har spørgsmål vedr. anlægget, kan du kontakte anlægsmyndigheden:
info@energinet.dkTlf: +45 70 10 22 44