Kreditering: Banedanmark
Roskilde til Ringsted projektet vedrører sporfornyelsen af den ca. 30 km lange dobbeltsporede jernbanestrækning. Sporfornyelsen er nødvendig, da der ikke er foretaget sporfornyelse indenfor de sidste ca. 40 år. Det medfører at en del af de eksisterende jernbanetekniske anlægselementer, som skinner, sveller, sporkasse (ballast og underballast) samt tilhørende afvandingsanlæg, konstruktioner og kørestrømsanlæg mv. skal udskiftes eller opgraderes iht. gældende banenormer og myndighedskrav. Formålet med ombygningen er at forebygge fejl og mangler, der påvirker togtrafikken, og som dermed betyder at togdriften får væsentlig bedre vilkår til at opretholde en fornuftig driftsplan, til gavn for en rettidig togdrift.
Kilde: bane.dk
Hvad er ekspropriationskommissionens opgave på disse anlæg?
Sporfornyelse af jernbanestrækningen Roskilde-Ringsted udføres på baggrund af lov nr. 686 af 27. maj 2015 (Jernbaneloven). Projektet udføres således inden for rammerne af denne lov.
Kommissionen har foretaget besigtigelse af projekterne. Ekspropriation af de nødvendige arealer og rettigheder er endvidere også foretaget.
Når sporfornyelsen er udført kan det blive aktuelt for kommissionen at behandle eventuelle erstatningskrav vedrørende forhold, der ikke er behandlet i forbindelse med ekspropriationerne, jf. §§ 20 og 21 i ekspropriationsprocesloven.
Hvis du har spørgsmål vedr. anlægget, kan du kontakte anlægsmyndigheden:
bane@banedanmark.dk
Tlf: +45 82 34 00 00